Het begon allemaal in de jaren 70 toen Pierre Fabre, een apotheker uit Castres met een passie voor plantkunde, voor haver koos. Het ging om een vergeten plant die al meer dan drie millennia voor medicinale doeleinden werd gebruikt. Dit was het begin van een lange zoektocht die tot op de dag van vandaag verder gaat in het zuidwesten van Frankrijk.
Deze DERMAtologische haver vormde de inspiratiebron voor de merknaam A-DERMA. In 1982 kwam het eerste product van het merk uit, het Reinigingsblokje met Rhealba Havermelk, die ook gelijk het eerste 'syndet’ (zeepvrije zeep) in de apotheek was. Een reflectie van de pioniersgeest van het merk, want met dit product werd ook de Dermo-Cosmetica op plantaardige basis geboren...
De nieuwe en innoverende formules behoren tot de best verkochte producten en worden door artsen aanbevolen. Ze helpen ook artsen en consumenten bij het behandelen van bepaalde ziektes:
■ 1993
Dubbelslag met de lancering van Dermalibour, de eerste industriële formule op de markt op basis van koper-zink, en Epitheliale, herstellende en kalmerende producten voor de fragiele en geïrriteerde huid.
De ETFAD (European Task Force on Atopic Dermatitis) publiceert in samenwerking met A-DERMA de S.C.O.R.A.D., een evaluatiescore en het eerste metingsinstrument om de evolutie van Atopische Dermatitis op te volgen. Vandaag is het dé schaal bij uitstek om de doeltreffendheid van behandelingen voor Atopische Dermatitis te controleren. Deze zal in 2009 worden opgevolgd door een " Patiënt-georiënteerde "-versie: de PO-SCORAD.
A-DERMA neemt het voortouw en betrekt de consument bij de ontwikkeling van hulpmiddelen en producten om het welzijn te verbeteren: het begin van de " Patient-Centricity ".